SEAT Arona blev ikke for ingenting tildelt
hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2018. SEAT har
nemlig med Arona gjort alt det, der skulle til, for
at skabe den optimale bil, som en sådan ser ud lige
nu. Derfor var den ikke til at komme uden om.
Den er skabt på samme platform som SEAT Ibiza og
undervognen er langt henad vejen identisk. Arona
kører godt nok ikke så eminent derude på
asfaltvejene som Ibiza. Men næsten ligeså godt, hvis
det altså alene handler om vejbeliggenhed og
kurveegenskaber. Til gengæld kan den så meget andet
bedre end Ibiza.
Excellent arbejde
Platformen, kaldet MQBA0, er udviklet af SEAT,
naturligvis i samarbejde med eksperter i Volkswagen
gruppen. Derfor har man også siden taget den samme
platform i anvendelse, da VW Polo skulle fornys, men
SEAT var naturligt nok først. Og den er fleksibel
nok til at den også kan bruges til en lidt mere
højbenet bil som SEAT Arona. Det siger meget om det
excellente arbejde, ingeniørerne har udført. Så
derfor: Når vi nu skulle under lakken på Arona,
måtte det selvfølgelig blive i Xcellence
udstyrsversionen.
Den klæder desuden Arona temmelig godt, så også dér
har man optimeret det nye køretøj.
Lidt mere systematisk:
SEAT Arona er en kompakt crossover/SUV med en
frihøjde på 19 cm, hvilket er forholdsvis meget.
Arona måler 1,54 meter i højden, hvilket ikke er så
meget for sådan en biltype. Alligevel sidder man
forholdsvis højt, hvilket er vigtigt for mange
købere af de lidt højere biler.
Det, man har gjort, er at optimere bilens
dimensioner i forhold til ønsket om, at bygge en
velkørende bil. Ved ikke at gøre den endnu højere,
som visse konkurrenter har gjort, har man holdt
tyngdepunktet lavt. Bl.a. derved har man opnået, at
bilen ikke krænger så meget – uden at man har
behøvet at stramme affjedringen uforholdsmæssigt
meget op.
Komfortabel og dynamisk: Optimalt!
Man har på den ene side kunnet udnytte de længere
fjedre til at gøre affjedringen temmelig
komfortabel, og på den anden side det lave
tyngdepunkt til at reducere krængningen. Samtidig
har man bevaret balancen i bilen, så den er i næsten
samme balance som SEAT Ibiza. Resultatet er som
nævnt, at den ikke kører helt så godt på plan
asfalt, men næsten.
Til gengæld: I samme øjeblik, man kører på ujævn vej
eller dér, hvor der slet ikke er nogen vej, dér er
den Ibiza’en klart overlegen og temmelig mange af
konkurrenterne også for den sags skyld. Den trods
alt store frihøjde og de moderat bløde fjedre giver
ikke bare bedre kørekomfort på ujævnt underlag, men
sikrer også bedre kontakt med underlaget og en mere
rolig kørsel. En optimal kombination, også med
henblik på køresikkerheden.
Kraft og plads: Optimalt!
I den prøvekørte version fandt vi VW-Gruppens
udmærkede 3-cylindrede 115 hestes TSI-motor, som vi
fornylig prøvede i VW T-Roc. Det er en meget smidig
motor og i Arona passer den endnu bedre. Og Arona er
da også hurtigere end T-Roc – men indrømmet, også 9
cm kortere.
Hvad så med pladsforholdene? De er ret beset også
optimale. Det er få biler i den længde (4,14 meter),
som kan mønstre et 400-liters regulært bagagerum.
Det sker endda uden at bagsædepassagererne har
måttet give afkald på udmærket benplads. Sæderne er
udmærkede, men som altid er det meget individuelt,
hvordan man som person sidder i et sæde, så det er
ikke noget, vi kan bedømme med usvigelig sikkerhed.
Også prisen er optimal
Summa summarum: Arona kører godt, den er
velproportioneret, funktionel, alsidig og oven i det
hele ser den i vores optik også ret godt ud. Dertil
kommer, at den prismæssigt er attraktiv. Den
billigste koster 170.000 kroner, den xcellente
version koster 220.000 kroner og det er bestemt
fornuftige priser.
Xcellent udstyret inkluderer nemlig fx nøglefri
adgang og start, bakkamera, sædevarme og klimaanlæg.
Det inkluderer også 16” letmetalfælge, som i den
prøvekørte udgave var erstattet med 17” for en
merpris på 5150 kroner. Ikke meget, men dem ville
man godt kunne spare, for uden at have kørt Arona
med de lidt mindre hjul, har vi et velbegrundet gæt
på, at den da vil være endnu mere komfortabel og
knap så spids over de små ujævnheder – uden at
bilens øvrige egenskaber vil lide derunder.
Mere udstyr optimerer oplevelsen
I den prøvekørte version var fartpiloten for blot
2600 kroner blevet opgraderet til, at være adaptiv
(den afpasser mao. afstanden til bilen foran, når
den er aktiveret). Fuld LED lys er suverænt og i
stedet for at tage 15-20.000 kroner derfor, som det
ellers er skik og brug i branchen, nøjes SEAT med
små 8000 kroner. Køb det… Fuld LED er en stor
sikkerhedsfaktor.
Og a-pro-pos sikkerhed: Sikkerhedspakken til 4.600
kroner indeholder blindvinkel-alarm og Rear Traffic
Alert. Det kan man måske godt undvære, for generelt
er udstyrsniveauet ret højt: P-sensorer bag, to
udvendige farver er inkluderet, det samme er
tågelygter, regn- og lyssensor og meget mere (se
faktaboksen).
|